• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82137
+
-

کوچ عشایر  فارس در ایل‌راه‌های ناهموار

آغاز کوچ پاییزه عشایر فارس بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی این استان ۱۵ آبان است

عشایر
کوچ عشایر  فارس در ایل‌راه‌های ناهموار

عشایر به عنوان جامعه مولد در مسیر پرداختن به فعالیت‌های خود همواره با موانع و مشکلاتی مواجه می‌شوند که برخی از این مشکلات به سوء‌استفاده برخی افراد سودجو و یا کوتاهی برخی مجموعه‌ها و دستگاه‌های نظارتی مربوط می‌شود. به گزارش ایرنا، از جمله این مشکلات می‌توان به مسدود شدن و از بین رفتن ایل‌راه‌های عشایر اشاره کرد که جامعه عشایری را در زمان کوچ بهاره و پاییزه با مشکلات عدیده مواجه می‌کند. در حالی که هر گونه تخریب، مسدود کردن و واگذاری ایل‌راه‌ها ممنوع اعلام شده است، در برخی مناطق شاهدیم که واگذاری ایل‌راه‌ها و مسدود کردن آنها مشکلاتی در فصل کوچ برای عشایر ایجاد می‌کند. 


تخریب ایل‌راه‌ها

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به مشکلات پیش‌ روی عشایر در زمان کوچ به‌ویژه کوچ بهاره گفت: امروز بخش‌هایی از ایل‌راه‌های عشایر استان به دلیل گسترش شهرها، گسترش باغ‌شهرها، مراکز نظامی، کارخانه‌ها و توسعه بزرگراه‌ها واگذار، مسدود و یا تخریب شده و عشایر در زمان کوچ به‌ویژه کوچ بهاره که برخلاف کوچ پاییزه بیشتر به شکل پیاده انجام می‌شود، با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

«روح‌الله بهرامی» افزود: بر همین اساس و به منظور جلوگیری از تخریب و تصرف بیشتر ایل‌راه‌ها، شرایط فعلی ایل‌راه‌های استان را نقشه‌برداری کردیم و حدود 6۷۰۰ کیلومتر در محیط GIS مکان‌یابی شد و برای حفظ آنها و جلوگیری از واگذاری و تخریب در اختیار منابع طبیعی قرار دادیم. وی ادامه داد: علاوه بر این، مسیرهای جایگزین را نیز برای عبور عشایر شناسایی و تعریف کرده‌ایم و مشغول رایزنی با اداره کل منابع طبیعی استان هستیم.


توجه ویژه دولت به عشایر

 مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به خدمات ارائه‌شده به جامعه عشایر توسط دولت تدبیر و امید و توجه ویژه به آنها در برنامه ششم توسعه گفت: این‌که ۱۷ مرتبه در برنامه ششم توسعه نام عشایر آورده شده بیانگر درک درست دولت از جایگاه عشایر و نقشی است که این جامعه می‌تواند در رونق اقتصادی داشته باشد. بهرامی گفت: همچنین، سال گذشته در استان فارس از محل بهره‌مندی عشایر از اعتبارات مالیات بر ارزش ‌افزوده بر اساس ماده ۶ قانون برنامه ششم ۱۶۲ پروژه عملیاتی شد که عمده این پروژه‌ها به اتمام رسیده و بخشی نیز در دست اجرا است.

او گفت: در حوزه بهداشت عشایر نیز برای نخستین بار در کشور طرح خانه‌های بهداشت در قالب کانکس‌های سیار توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با همکاری اداره کل امور عشایر فارس اجرا شد که با توجه به جانمایی و استقرار این کانکس‌ها که خدمات آن توسط نیروهای جامعه عشایری ارائه می‌شود، عشایر مشغول بهره‌مندی از این خدمات هستند.


ارائه تسهیلات ویژه

بهرامی ادامه داد: هم‌اینک نیز تسهیلاتی در قالب طرح زنجیره تولید گوشت قرمز از محل صندوق توسعه ملی برای تامین علوفه و پرواربندی دام به مبلغ 100 میلیون تومان و با کارمزد ۱۰ درصد توسط بانک کشاورزی به دامداران عشایری پرداخت می‌شود. مدیر کل امور عشایر فارس افزود: سهم استان فارس از محل تسهیلات مذکور در سال ۹۸ حدود ۵۵ میلیارد تومان است که هم‌اینک فرایند معرفی متقاضیان به بانک آغاز شده است. وی ادامه داد: علاوه بر این، تسهیلاتی به ارزش 8 میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ماده ۱۲ مربوط به جبران خسارت خشکسالی در اختیار اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری استان برای خرید علوفه و توزیع آن بین عشایر قرار می‌گیرد.

بهرامی اظهار کرد: امسال از محل بند «ه» تبصره 4 قانون بودجه سال ۹۸ در کمک به آب‌رسانی و توسعه شبکه‌های آب‌رسانی در مناطق عشایری حدود ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای استان فارس لحاظ شده است که در مناطق عشایری در شهرستان‌های استان در زمینه تجهیز چاه‌های آب آشامیدنی و احداث مخازن ذخیره و اجرای خطوط انتقال آب در حال هزینه‌کرد هستیم که این کار تا پایان سال مالی انجام خواهد شد.


نیمه آبان؛ زمان کوچ

وی آغاز کوچ پاییزه عشایر فارس را بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی این استان ۱۵ آبان ذکر کرد و افزود: همزمان با کوچ عشایر و استقرار آنها در محل جدید، ارائه خدمات توسط فروشگاه‌های عشایری از جمله آب‌رسانی و تامین علوفه نیز در مکان جدید انجام می‌شود. سالانه یک میلیون متر مکعب آب مورد نیاز عشایر فارس و دام آنها با ۵۰ تانکر در استان تامین می‌شود. بهرامی جمعیت جامعه عشایر را ۲۷ هزار و ۲۷۹‌خانوار عشایری و ۱۴۷ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این جمعیت عشایری در ۶۷ درصد عرصه‌های مرتعی استان حضور دارند که همین پراکندگی کار خدمات‌رسانی به آنها را بسیار دشوار کرده است.

او افزود: جامعه عشایر استان سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و فراورده‌های دامی (شامل ۲۰ هزار تن گوشت قرمز و ۵۰ هزار تن شیر و فراورده‌های لبنی) و همچنین، سالانه ۵۷ هزار متر‌ مربع فرش دست‌باف تولید می‌کنند. بهرامی گفت: عشایر فارس در زمینه تولید فرش نیز فعالیت قابل توجهی دارند و امروز گبه قشقایی به عنوان یک برند بین‌المللی ثبت شده است. وی اضافه کرد: عشایر فارس با داشتن 3 ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر و 8 طایفه مستقل بیش از ۱۲‌درصد جامعه عشایری کشور را تشکیل می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید